• Over HV Tornado

Onze vereniging

Handbalvereniging Tornado is dé handbalclub in Heerhugowaard en heeft op dit moment ruim 200 leden. Er komen dit seizoen 20 teams uit in de competitie. HV Tornado is een familiare vereniging waar plezier, passie en prestaties hand in hand gaan.

Onze geschiedenis

HV Tornado is opgericht op 1 oktober 1961 en ontstaan uit SVW-handbal. In de eerste jaren werd ook in groen-witte tenues gespeeld. In 1973 veranderde het tenue in bordeauxrood, omdat te veel verenigingen in het groen sporten. Hedendaags speelt HV Tornado in het rood-zwart. En in 1974 werd de naam Tornado ingevoerd om een beter onderscheid te krijgen tussen SVW-voetbal en -handbal.

In Den Helder werd Tornado in 1970 voor het eerst kampioen en verscheen in 1971 de eerste editie van de clubkrant “Cirkelnieuws”. Deze is inmiddels vervangen door de website en de handbal-app.

De eerst jaren werd handbal gespeeld op grasvelden. In 1974 werden de huidige twee verharde velden in gebruik genomen. In 1979 werd het eerste clubhuis in gebruik genomen op de plaats waar nu de hoofdentree is. Sindsdien is ’t Lobje de centrale ontmoetingsplaats voor de Tornado familie. In 2008 is het ’t Lobje’ vervangen door de huidige accomodatie.

Een handbaltoernooi voor Heerhugowaardse verenigingen werd in 1980 voor het eerst gehouden en sindsdien is dit een jaarlijks terugkerende gebeurtenis; het Hemelvaart-toernooi. In 1981 ontvangen wij voor het eerst onze duitse zustervereniging.

Voor de Heerhugowaardse gemeenschap is HV Tornado eveneens actief, want naast de organisatie van schoolhandbaltoernooien in het verleden is hedendaags HV Tornado met vele acties actief, zoals de paasbroden- en speculaaspoppenactie. Maar ook stellen wij onze accomodatie en terrein open voor senioren om elkaar te ontmoeten of andere (buurt)sportverenigingen.

HV Tornado heeft zich in haar bestaan ontwikkelt tot een vereniging met internationale allure. In de eerste decennia was HV Tornado actief op internationale toernooien en hedendaags hebben twee pupillen van HV Tornado zich ontwikkelt tot wereldkampioenen, te weten Bo Wetering en Delaila Amega. Hier zijn wij trots op!